“Vi oplevede en stigning i antal solgte campere på knap 25% i 2021. Og det ovenpå rekordåret 2020. Rigtig mange danskere har fundet glæden ved at køre camperen ud i naturen til både oplevelser ved skov og strand, ved marinaer og attraktioner. I en autocamper har de alt med sig og kan få maksimalt udbytte af deres tid hjemmefra”, siger Johannes Dahl.
1.701 nye vogne fik plader på
På landsplan fik 1.701 nye personbiler indrettet til beboelse deres nummerplader monteret i 2021. Heraf var de 1.168 autocampere, campervans og vans med indbygget toilet, bad, køkken, spisebord og senge.
De resterende 533 fordeler sig på VW California og Mercedes Viano Marco Polo. Altså mindre, mere kompakte vogne, der ikke giver brugerne den samme plads og komfort som deres større ‘søskende’. Det samlede antal nyregistreringer i 2021 viser en stigning på 31% i forhold til 2020.
Europæerne køber flere campere
Den store interesse for det frie liv i autocampere mærkes ikke kun i Danmark men i næsten alle europæiske lande. Særligt i Tyskland, Frankrig, Holland, Belgien, Østrig og Sverige er salget i 2021 også vokset kraftigt.
Camperfabrikkerne er under stort pres for at følge med den store efterspørgsel. I forvejen kæmper de med at få komponenter leveret fra deres leverandører. Oveni kommer corona-nedlukninger og hjemsendte smittede medarbejdere.
Interessen for camperlivet stiger fortsat
Alligevel er Johannes Dahl optimistisk for 2022 og frem, idet Autocamp har bestilt rigtig mange vogne hjem. Han siger:
“Vi mærker fortsat interessen stige og har heldigvis travlt. Og selv om coronaen har betydet meget længere leveringstider på de fleste nye campere, så udviser vores kunder forståelse for den helt usædvanlige situation verden er bragt i”.